Stan techniczny dróg w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Budownictwo

Stan techniczny dróg w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Choć nadal na polskich drogach można spotkać duże dziury, a wymiana amortyzatorów należy do najczęstszych usług wykonywanych przez mechaników samochodowych, to jednak stan nawierzchni drogowej w XXI wieku znacznie się poprawił.

O tej poprawie świadczą opinie większości użytkowników polskich dróg a także oficjalne państwowe statystyki, prowadzone przez generalną dyrekcje dróg krajowych i autostrad. W ramach corocznie wykonywanych przez GDDKiA raportów stanów nawierzchni, gromadzone są dane o parametrach techniczno–eksploatacyjnych nawierzchni oraz ich ocena w czterostopniowej skali.

Aktualnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy ponad 1 500 km autostrad i ponad 1 500 km dróg ekspresowych, czyli łącznie ponad 3 000 km. W realizacji znajduje się zaś blisko 1000 km odcinków dróg ekspresowych oraz autostrad i 14 obwodnic o łącznej powierzchni 145 km.

Przy krytykowaniu stanu dróg w Polsce należy także brać pod uwagę iż nasz kraj znajduje się w strefie klimatycznej, w której względnie wiele razy w ciągu sezonu zimowego zdarzają się na przemian temperatury ujemne i dodatnie, co może wpływać ma na większe ich uszkodzenia w wyniku zamarzania wody zalegającej na jezdni. W powiedzeniu „taki mamy klimat”, znajduję się ziarenko prawdy.

Firmy zajmujące się tą tematyką muszą zatrudniać wysokiej klasy specjalistów. Usługi takie jak naprawy nawierzchni, montowanie kostki brukowej, frezowanie, uszczelnianie szczelin i oznakowanie nawierzchni mają przecież kluczowe znaczenie dla miejskiej infrastruktury. Oprócz wykwalifikowanej kadry potrzebne są najwyższej jakości produkty uszczelniające i asfaltowe oraz umiejętność planowania i zarządzania remontami drogowymi.

Budowa jak i naprawa dróg to także ciekawy temat z punktu widzenia używanej technologii. Jedną z najczęściej wykonywanych usług przez firmy naprawiające nawierzchnie drogową jest nakładanie asfaltowej łatki do naprawy uszkodzonych obszarów drogowych, co przywraca płaską powierzchnie.

Jest to popularna metoda, ponieważ jest prosta w zastosowaniu i względnie tania. Proces takiego reperowania, polega na wypełnieniu uszkodzonego fragmentu gęstym asfaltem, a następnie uszczelnieniu go emulsją. Ta metoda zapewnia integralność naprawionej sekcji w stosunku do otaczającego asfaltu i jest wysoce skuteczna.

Frezowanie zaś, w branży naprawy drogowej jest procesem, który służy do usuwania starych i uszkodzonych nawierzchni, aby przygotować powierzchnię dla nowych nakładek. Frezarka ma trzy podstawowe składniki: bębenek do mielenia istniejącego fragmentu drogi, próżnia do zbierania zmielonych cząstek i system przenoszenia cząstek w celu ich transportu do ciężarówki zrzutowej.

Środki uszczelniające zapewniają zapobiegawczą konserwację przed wpływem słońca i wody, które powodują pogorszenie struktury nawierzchni. Wypełniając pęknięcia i rozbite powierzchnie, tworzą one nową warstwę powierzchni, która chroni i jest wodoodporna, zwiększając przy tym przyczepność drogi. Można oczekiwać od dwóch do czterech lat żywotności takiej powłoki uszczelniającej w zależności od użytkowania i warunków pogodowych. Oczywiście z infrastrukturą drogą związane jest o wiele więcej terminologii technicznej.

Centrum Zaopatrzenia Drogownictwa oferuje między innymi narzędzia i materiały związane z budownictwem drogowym, a także wykonuje zarówno remonty i naprawy nawierzchni, jak i budowę nowych dróg. Pod adresem http://www.czd.com.pl/ dowiedzą się Państwo więcej.

Post Comment